JARNO KARANTO

 

 

 

 

 

Syntynyt: 1984

Pituus: 176 cm

Paino: 76 kg

Kotikunta: Kajaani

Harrastanut kaksipyöräisiä 4-vuotiaasta

 

NYKYISET PYÖRÄT:

Honda cbr 600rr, vm2008

Honda "big block" Monkey, vm.1982

 

HISTORIAN HAVINAA:

Ensimmäinen crossipyörän sain isältäni kun olin noin 4-vuotias ja siitä alkoikin kova harjoittelu paikallisella Matinmäen crossiradalla. Äkkiä Yamahan 50cc puoliautomaatin tilalle tulikin Kawasakin 60cc ihan oikeilla vaihteilla oleva kulkinen, jolla ajettiin kilpaakin muutaman kerran "junnujen" sarjassa. Ensimmäisen Honda Monkeynkin taisin saada noin 6-vuotiaana jonka onnistuin melko äkkiä kolaroimaan mökkitiellä naapurin pakettiauton kylkeen, kolarissa meni mopo, pakettiauto ja nuori kuskikin korjauskuntoon muttei täysin korjauskelvottomaksi kuitenkaan =)

Mukaan ajoihin tuli myös hyvin aikaisessa vaiheessa 80cc Suzukin mönkijä, urakehitys olikin huimaa tuohon aikaan, ei kisamenestyksen vuoksi vaan läninnä kaluston suurenemisen vuoksi. 10-vuotiaana ajoin soramontulla 250cc Suzukin RM:llä jolla lähdöt ja lopetukset tapahtuivat ison kannon päältä =)

 

Koitti mopo ja piikki-ikä jolloin crossiharrastuskin hiipui samalla ja keskityttiinkin oikeastaan vaan keulitteluharjoituksiin crossiratojen kiertämisen sijaan. Tuo aika olikin tapahtumarikasta aikaa kun kulkineita tuli mm. kaadettua,kolaroitua ja upotettua myös lampeenkin jäiden pettämisen takia.

Perinteisesti tuli ajokortti-ikä jolloin mopoilut jäi vähemmälle, osittain rahoitusongelmien ja osittain sen takia koska kylien kiertäminen autolla oli vaan jotenkin niin uutta ja erilaista kivaa puuhaa.

2007 sainkin hommattua ensimmäisen oikean moottoripyörä joka oli Kawasaki 636 Ninja vm.2003. Tällä opeteltiinkin keulimisen ja kuminpolton salat äkkiä ja kipinä oikeaan stuntridingiinkin heräsi samalla. 2009 hommasinkin ensimmäisen pelkästään stunt-käyttöön pyhitetyn Suzukin 600cc gsx-f:n jolla opeteltiin mm.hc-keulaa ja circlen pyörittelyä.

2007 vuoden jälkeen ei olekaan ollut taukoa 2-pyöräisistä vaan ajettu on lähes päivittäin, kesällä luonnollisesti enempi mutta myös talvisin jäärataa crossipyörillä sekä myös katupyörillä omavalmisteisilla pulttirenkailla. Ajoihin on saatu mukavasti vaihtelevuutta ajamalla mm. stuntnäytöksiä Sasjan kans, keulimalla varttimailia sekä kilometrin huippunopeusajoja Ruotsissa jäällä =)

 

Kaudelle 2018 saatiin omistajanvaihdos suoritettua ja pääsin itse opettelemaan jo pitkään himoitsemaani surmanajoa kun aikasempi surmanajaja Pasi "Hepe" Heikkilä päätti siirtyä eläkkeelle ja rauhallisempien harrastusten pariin. Eli nyt pääpaino kaksipyöräisten parissa onkin surmanajossa, jossa on kova halu tulla koko ajan paremmaksi kuljettaksi ja vastapainoksi "palloilulle" ajellaan tietenkin normiajut turbo-hayabusalla =)

 

 

 

 

HEPE

YHTEYSTIEDOT

Cageriders OY
show@cageriders.fi
P. 044 567 9110